Курси підвищення кваліфікації VS Програма професійного розвитку викладачів НаУКМА

 

Кожні п’ять років працівникам закладів освіти доводиться проходити курси підвищення кваліфікації. Ідея курсів зрозуміла і правильна – постійний розвиток, впровадження найсвіжіших новинок у процес навчання. Проте реалізація такої мети багатьох учасників процесу задовольняє не сповна. Можна стиха нарікати на застарілі бюрократизовані системи, що існують тільки для галочки і давно не відповідають сучасним викликам, а можна шукати й створювати нові можливості.

 

 

Саме таким шляхом пішли організатори Школи професійного розвитку викладачів при НаУКМА.

Випускниця НаУКМА Наталя Старинська (ФЕН, 2006), нині консультант з управління проектами, тренер, керівник проектів у компанії «Технології Управління Спайдер Україна» та, власне, ініціатор та організатор Школи професійного розвитку викладачів, розповідає про ідею проекту:

«Ідеї з’явилися, коли я в січні цього року прочитала книжку Кена Робінсона «Школа майбутнього». Дуже замотивувалася, сформувала деякі ідеї, вирішила прийти на свою кафедру. Там мені запропонували звернутися до Центру забезпечення якості освіти, і ми почали працювати.

Для мене дуже важливо, щоб навчання більше рухалося в бік зацікавлення, ніж у бік «я керівник – ти дурень». То була хороша концепція для Радянського Союзу та для часів імперій. Але зараз, у часи громадянського суспільства, це шкідливо. Нині особливо цінують ініціативність, а вона в таких умовах не розвивається. Вона розвивається, коли людина думає сама, коли задає питання, тощо. В цьому напрямку має рухатися й освіта, розвиваючи ті навички, які потрібні людині зараз, і які будуть потрібні їй у майбутньому. За деякими дослідженнями вважається, що 60% людей, які зараз навчаються в школах і ходять до садочка, будуть працювати у галузях, яких сьогодні ще взагалі не існує.

Світ змінюється дуже швидко, і навички, які будуть необхідними в майбутньому, теж специфічні: це креативне мислення, критичне мислення, вміння оцінювати інформацію, працювати з інформацією, вміння комунікувати. Дуже важливо, щоб під час навчання не тільки передавалися знання, а й розвивалися навички, подібні названим вище. Це добре тим, що не тільки урізноманітнює процес навчання, а й дає студенту зрозуміти «навіщо це все» і «як це застосувати». Для цього викладачі теж мають розвиватися. Для цього в систему освіти вбудована система оновлення – це й є курси підвищення кваліфікації. Проте, за численними відгуками, офіційні курси не відповідають сучасним викликам і запитам викладачів. Отож, виникла ідея зробити альтернативну Школу професійного розвитку викладачів, де б вони могли розвиватися, пробувати нові підходи. Відповідно до цього ми підбирали теми і складали програму».

 

Програма професійного розвитку викладачів НаУКМА, що стартує у жовтні цього року, об’єднає близько 30 викладачів нашої академії. Програма побудована з урахуванням нових підходів до навчання: студентоцентроване навчання, компетентнісний підхід в побудові та реалізації навчальних програм, навчання, орієнтоване на результати. Впродовж двох п`ятиденних модулів викладачі пройдуть серію тренінгів, розроблять власний навчальний проект та поділяться результатами з колегами. На втілення проекту в життя буде майже півроку – п`ятиденні модулі навчання проходитимуть під час тижнів самостійної роботи у жовтні та березні. І чи не найважливішим досягненням є те, що участь у Школі буде зараховано викладачам як курси підвищення кваліфікації.

Ті, хто успішно завершать програму, отримають відповідний Сертифікат державного зразка. Це стало можливим завдяки відносно недавнім змінам у законодавстві.

 

Детальніше про це розповідає провідний спеціаліст Центру забезпечення якості освіти НаУКМА Тетяна Антонюк:

«Раніше Міністерство освіти централізовано і безкоштовно забезпечувало через Університет менеджменту освіти підвищення кваліфікації всім співробітникам і викладачам вищих навчальних закладів. Ми подумали, що краще пропонувати інші методи навчання викладачів і надавати їм інші навички, якими б вони далі ділилися зі студентами. Тому виникла ідея створити свою власну Школу професійного розвитку. Єдина проблема, через яку раніше навчальні заклади не могли цього робити, - вони не могли підвищувати кваліфікацію, не маючи ліцензії на цей вид діяльності та видавати Сертифікати державного зразка. Станом на сьогодні є така можливість. Є наказ від міністерства, в якому чітко прописано, що має бути у Сертифікаті державного зразка*. Ми вже розробили форму і найближчим часом її затвердять на Вченій Раді НаУКМА».

 

Організатори школи не збираються зупинятися на підвищенні кваліфікації тільки викладачів Могилянки. Після перших результатів школи очікуємо запуск програми орієнтовно у січні та липні для викладачів інших університетів. Правда, для них участь буде вже платна.

 

Матеріал підготувала Олеся Далебіга, (МП-2, філологія), відділ стратегічного розвитку НаУКМА

 

- - - - - -

*Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів від 8.08.2007 № 1019 "Про ліцензування діяльності з надання освітніх послуг" для проведення освітньої діяльності, зокрема підвищення кваліфікації вимагалось проходження процедури ліцензування.

Станом на сьогодні в чинній Постанові Кабінету Міністрів від 30.12.2015 № 1187 "Про затвердження ліцензійних умов провадження освітньої діяльності закладів освіти" інформації про необхідність ліцензування підвищення кваліфікації немає. А це дає можливість університетам самостійно проводити програми підвищення кваліфікації та видавати відповідні сертифікати.

Вимоги до переліку інформації, яка має міститись у Сертифікаті про підвищення кваліфікації (державного зразка), зазначені у наказі Міністерства освіти і науки України від 19.01.2016 № 34 "Про документи про підвищення кваліфікації".  

© 2012-2024 Національний університет «Києво-Могилянська академія»
вул. Сковороди 2, Київ 04070, Україна